Data dodania:

Elektryczne autobusy miejskie ze sterowaniem wszystkich kół

elektrohydrauliczny system sterowania osiami skretnymi

Innowacyjna firma Tribus z Utrecht w Holandii zaprezentowała Citybus Movitas na targach Busworld 2019. Pojazd ma 8,2 m długości i 2,3 m szerokości w najmniejszej wersji. Według producenta, ma konstrukcję modułową dzięki czemu można go skonfigurować w trzech długościach i dwóch szerokości. To oczywiste, że taki mały pojazd umożliwia zupełnie nowe zastosowania. Dzięki płaskiej podłodze w całym autobusie miejskim i zoptymalizowanym rozmieszczeniu drzwi i siedzeń, znacząco można przewieźć więcej stojących pasażerów niż w standardowym autobusie tego samego typu.

Oprócz 100-procentowej elektryfikacji, autobus ma bardzo wysoką efektywność energetyczną. Wykorzystywane jest ciepło odpadowe z napędu elektrycznego ogrzewanie podłogowe za pomocą wymienników ciepła oraz dachu pojazdu wyposażonego w panele fotowoltaiczne. Kolejnym celem Tribusa było stworzenie kompaktowego pojazd jeszcze bardziej zwrotnego, co pozwala mu działać w bardzo ciasnych przestrzeniach. Rezultatem jest aktywnie sterowany tylna oś praktycznie bez tylnego zwisu.

Ehla Optimum system z rodziny firmy Mobil Elektronik został wykorzystany do sterowania tylną osią. Ogólnie rzecz biorąc, każdy pomocniczy układ sterowania musi być zaprojektowany w taki sposób, aby w przypadku awarii systemu, pojazd pozostał sterowny i nie stanowił zagrożenia. W przypadku pojazdów dwuosiowych względy bezpieczeństwa są szczególnie ważne, ponieważ nie ma sztywnych osi do pochłaniania dodatkowych sił poprzecznych. W konsekwencji poziom rezerwowy tzw Ehla Optimal jest zdefiniowany w taki sposób, że tylna oś autobusu jest wyśrodkowana i zablokowana w przypadku awarii, tak aby zachowywała się jak sztywna oś. Chociaż to zmniejsza zwrotność do poziomu zwykłego pojazdu dwuosiowego, pojazd pozostaje w pełni sprawny i sterowny.

autobus elektryczny z panelami fotowoltaicznymi

Zdjęcie 2: Bardzo wysoka efektywność energetyczna dzięki wymiennikowi ciepła, za pomocą którego ciepło odpadowe z napędu elektrycznego jest wykorzystywane do ogrzewania podłogowego.

Jak w przypadku każdego pomocniczego układu kierowniczego Ehla, kąt skrętu pomocniczej osi kierowanej jest aktywnie sterowany, z bezpiecznym układem kierowniczym którego centralnym rdzeniem jest komputer (SLC). SLC zbiera wszystkie informacje wymagane dla układu kierowniczego jak sygnały wejściowe (kąt skrętu przedniej osi, prędkość pojazdu , programy kierowania) lub dane pojazdu (wymiary, maksymalne kąty osi, odległości osi). Bazując na tych informacjach, SLC kontroluje kąt kierowania pomocniczej osi skrętnej.

W pojazdach o napędzie elektrycznym zasilanie hydrauliczne jest zwykle generowane przez agregat hydrauliczny napędzany elektrycznie, który zapewnia zasilanie hydrauliczne nie tylko dla pomocniczego układu kierowniczego, ale także dla innych odbiorników hydraulicznych pojazdu.

W przypadku awarii instalacji elektrycznej lub zasilacza hydraulicznego, Ehla Optimal posiada niezależne, redundantne zasilanie hydrauliczne w postaci akumulatora hydraulicznego, który aktywnie kieruje pomocniczą oś skrętną w pozycji do jazdy na wprost i utrzymuje jej centrowanie za pomocą specjalnego siłownika.

elektrohydrauliczny system sterowania osiami skretnymi

Zdjęcie 3: Szkic systemu EHLA Optimal

Zwykle dwuosiowy autobus posiada wymagania bezpieczeństwa ASIL C lub nawet ASIL D dla pomocniczego układu kierowniczego ze względu na obszar zastosowania, potencjalne zagrożenie i sterowalność. Te wysokie wymagania bezpieczeństwa może spełnić Mobil Elektronik z najnowszą generacją komputerów sterujących bezpieczeństwem, jak np. pełna architektura oprogramowania i sprzętu został zaprojektowana dla celów bezpieczeństwa do ASIL D. Kolejnym ważnym czynnikiem dla wdrożenia ww. wysokich zabezpieczeń jest pomyślne ustanowienie procesu rozwoju zgodnego z normą ISO 26262:2018 w Mobil Elektronik.

    Zobacz również

    Zmniejsz zużycie paliwa i zwiększ przyczepność z nowymi zaworami blokującymi mechanizm różnicowy.

    Nawet wypróbowane i przetestowane rozwiązania można ulepszyć, jak pokazuje Bucher Hydraulics dzięki nowym udoskonalonym zaworom blokującym mechanizm różnicowy. Postęp odzwierciedla aktualne zapotrzebowanie rynku na większą efektywność energetyczną i większą moc kół oraz lepszą kontrolę nad pojazdem.

    Czytaj dalej

    Elektryczne autobusy miejskie ze sterowaniem wszystkich kół

    Koncepcja mobilności dla wąskich uliczek i historycznych centrów miast z wykorzystaniem Ehla Optimal do sterowania tylną osią.

    Czytaj dalej

    Elektro-hydrauliczne sterowanie osiami skrętnymi. System to coś więcej niż suma jego komponentów

    Scharmüller jest światowym liderem w zakresie połączeń w technice maszyn rolniczych między ciągnikiem a przyczepą, a Mobil Elektronik jest światowym liderem w dziedzinie elektrohydraulicznych układów sterowania osiami skrętnymi, które są obecnie szeroko stosowane w przyczepach rolniczych.

    Czytaj dalej

    Smart PowerPack S

    Smart PowerPack S (SPP S) firmy Bucher Hydraulics to inteligentny zelektryfikowany zespół napędowy. PowerPack SPP S oferuje lepszą kontrolę i wydajność w porównaniu z tradycyjnymi układami hydraulicznymi zasilanymi silnikami spalinowymi.

    Czytaj dalej
    Call Now Button